Kommenter emnet

Erfaringer med fiber bredbånd

Kunde nr. 1.000 ud af forventeligt 80.000 - 100.000 skal i de kommende år kobles på internettet af SVE (kilde: Sydvest Energi).
Her i området er de første husstande i Mølby netop kommet på nettet.

Og hvordan går det så?
- Lever Internet hastigheden op til forventningerne?
- Virker IP-telefonen?
- Kan du se TV på din pc i fuld skærm med god kvalitet (eller IP-TV)?
- Har du prøvet at leje en video, og hvordan var oplevelsen?

Spørgsmålene er mange - svaret har du!

To beboere i Arnum bragte dette læserbrev i JydskeVestkysten den 2. januar 2006

Kommentarer fra Sydvest Energi følger...

Ejgil Wind - Søndag 08-01-2006 21:42

Vores telefon var død tirsdag aften. Lyset i boksen var gået ud, men efter en genstart virkede alt igen. Irriterende oplevelse.
Niels Hilker - Onsdag 14-02-2007 07:52

NU ER TELEFONEN IGEN UDE AF DRIFT.
DET ER 3. GANG SIDEN VI FIK DEN NYE BOKS 27.12.06.
EN TING ER SIKKERT - MAN VED ALDRIG HVORNÅR TELEFONEN VIRKER !!!

BIRGITH FREDSTED - Mandag 29-01-2007 10:38

Onsdag den 13. december havde vi telefon igen og begge dele har virket siden.
Helle Lorenzen - Søndag 17-12-2006 09:18

Fredag den 8. december fik vi ny IP- boks som skulle tilsluttes, så vi kan bruge såvel telefon som internet. Det gik bare ikke lige som håbet. Ingen af delene virkede i weekenden og vi fandt ud af, at det i samme weekend var Syd Energi der skulle overtage disse funktioner fra Dansk Bredbånd. Hvis vi har forstået ret af de forskellige vi har snakket med pr. mobil.
En ihærdig mand fra Syd Energi har hjulpet os på vej, så internet virker nu. Men vi har fortsat ingen telefon og gad vide mon, hvem der har det ansvar for at den kommer til at virke igen. Og hvornår....

Helle Lorenzen - Onsdag 13-12-2006 17:05

Du har fuldstændig ret Ernst.
Her har det også kørt uden problemer den sidste tid.
Niels Hilker.

Niels Hilker - Tirsdag 05-12-2006 15:14

Det er mærkeligt, der slet ikke har været indlæg i den senere tid. Vi skal vel også komme med vores mening, når vi er tilfredse. I den senere tid har har det bare været fint.
Ernst Svennesen - Mandag 04-12-2006 17:27

Var jeg klar over de problemer som bredbånd fra Syd Energi har givet os havde jeg aldrig valgt denne løsning. Informationerne har været meget mangelfulgt eller forkerte. Internettet ventede vi på i mange månder, uden at kunne få besked om hvornår vi blev koblet på. IP- telefoni ventede vi på i et halvt år inden vi blev koblet på. Da vi endelig blev koblet på, havde vi mange perioder uden forbindelse. Egen hjemmeside: I flere måneder forsøgte jeg at oprette hjemmeside. Når jeg henvendte mig fik jeg blot beskeden at det var iorden, indtil man indrømmede at programmet On Line Opdatering ikke var klar. Igen havde man brugt mange timer, på grund af forkert information. Lige nu er det 9 dage siden at det har været muligt vise eller opdatere vores hjemmeside. Igen har jeg ikke kunnet få oplyst hvad der er galt. Er det dagspressen vi skal til at bruge for at blive hørt.
Preben Pedersen - Torsdag 09-11-2006 01:00

Hej
Jo vi har haft mange problemer med vores tv og internet programmer, men den sidste uge har det kørt fint. Vi kan nu igen komme på nettet hver aften - det har vi ellers ikke kunnet. Nu sender de en ny program liste ud om nye kanaler. Den har vi kigget på, og der ikke så meget, som vi har nu. Endnu en nedtur hvad angår tv.

Kjeld Amdi - Mandag 06-11-2006 22:39

Hej Poul.
Jeg har ikke oplevet problemer de sidste 14 dage.
Prøv at ringe til sydvestenergi på det nummer som Carsten Hansen har skrev her i debatten.
Niels.

Niels Hilker - Søndag 15-10-2006 13:24

Vi har stadivæk problemer næsten hver aften mellem 18.00 til 22.00.
Har prøvet at ringe flere gange, men der sker ikke ret meget. Til at starte med havde vi ingen problemer, men det har vi fået nu, det er ved at være pisse træls. vi betaler trods alt for at få deres produkt, men så skal det f.... også virke.


Poul Bundgård - Søndag 15-10-2006 09:49

Hej. Jeg synes også det virker som forbindelsen er blevet væsentlig mere stabil indenfor de sidste 2-3 uger. Jeg har faktisk ikke oplevet de udfald, der før betød at jeg skulle genstarte fiberboksen.
Det tyder altså på at de har fundet årsagenn til de mange udfald.

Peter Horsbøll Møller - Tirsdag 03-10-2006 23:27

Mail modtaget søndag formiddag 1. oktober:

Hej Ejgil
Vi har i den forløbne uge foretaget nogle justeringer på vores udstyr, og det tyder på, at nettet er blevet mere stabilt. Det tyder også på, at det er det I har oplevet, når man læser de indkomne kommentarer på www.oksenvad.dk.

Vi vil stadig overvåge nettet nøje, og i den forbindelse er det vigtigt, vi får jeres erfaringer fra dagligdagen. Derfor vil vi gerne, såfremt I stadig oplever problemer, have I kontakter Syd Energis Bredbånds-support på telefon 7011 5000 (bed om Bredbånds-supporten) eller via e-mail bredbaand@sydenergi.dk.

Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Salgschef
SYD ENERGI
Bredbånd
Ravnevej 12
6705 Esbjerg Ø
Telefon +45 7011 5000
Direkte +45 7518 8640
caha@sydenergi.dk

Carsten Hansen (Syd Energi) - Søndag 01-10-2006 13:53

Hej..
Jeg synes ikke det er så slemt mere med udfald på nettet som det hidtil har været. Før skulle vi genstarte fiberboksen for at få det op at køre igen.
Nu her er der stadig små udfald på nettet, hvor forbindelsen ryger et splitsekund, hvilket betyder at man f.eks logger af og på på Messenger, ryger af en spil-server hvis man spiller over nettet..
Det er lidt træls når det sker et par gange i timen...

Mikkel Lorenzen - Fredag 29-09-2006 17:34

Jeg har ikke haft problemer i denne uge.
Niels.

Niels Hilker - Fredag 29-09-2006 15:41

Har i dag talt med dansk bredbånd,og de mener problemerne er løst i vores område,men iaftes kunne jeg ikke komme på nettet igen igen.
er der andre der stadivæk har problemer ?

Poul Bundgård - Fredag 29-09-2006 09:27

Jeg vil også lige fortælle lidt om min erfaring.
Vores bredbånd går også i stå op til flere gange når vi surfer på nettet. Vi skulle have installeret ip-telefoni den 20-09, men fik først boksen med posten den 22-09. Og linjen blev først åbnet 28-09.
Det vil jeg ikke kalde god service! De vil gerne have os som kunder, men hvis dette er, hvad vi kan forvente os fremover, så tegner det ikke godt efter min mening.

Bjarne Christensen - Torsdag 28-09-2006 18:37

Jeg har nu fået en ny boks og tlf. virker
Diggi Mamsen - Onsdag 27-09-2006 12:05

Mandag d. 25-9 fik vi IP-telefon forbindelse igen. Tirsdag 26-9 var den væk igen.
Diggi Mamsen - Onsdag 27-09-2006 07:53

Nu har forbindelsen været stabil siden fredag, men har ikke fået nogen henvendelse om en evt. fejl der er blevet rettet.

Niels Hilker.

Niels Hilker - Onsdag 27-09-2006 07:29

Så er den gal igen.
Vi har ikke haft telefon fra tirsdag d.19-9, og nu har vi torsdag d. 21-9, men stadig ingen telefon.

Diggi Mamsen - Torsdag 21-09-2006 20:37

Mail modtaget torsdag eftermiddag 21. september:

Hej Ejgil
Vi er meget opmærksom på de problemer vores kunder har, og vi arbejder hårdt på at få dem løst.
Vi vil i løbet af næste uge komme med en plan for, hvordan vi får problemerne løst hurtigst og bedst muligt.

En del af de kommentarer, der findes på www.oksenvad.dk omhandler ventetider ved kontakt til Dansk Bredbånd. Dette kan vi afhjælpe ved, at vi allerede nu opfordrer alle, der har problemer, til at kontakte Syd Energis Bredbånds-support istedet for at ringe til Dansk Bredbånd.
Vores bredbånds-support kan kontaktes på telefon 7011 5000 (bed om Bredbånds-supporten).

Med venlig hilsen
Carsten Hansen
Salgschef
SYD ENERGI
Bredbånd
Ravnevej 12
6705 Esbjerg Ø
Telefon +45 7011 5000
Direkte +45 7518 8640
Mobil +45 4052 7973
caha@sydenergi.dk

Carsten Hansen (Syd Energi) - Torsdag 21-09-2006 15:44

Jeg har de samme problemer med at internettet pludselig ikke virker, som regel hjælper det at afbryde strømmen til fiberboksen. Jeg har ringet mange gange til Dansk Bredbånd, men problemet bliver ikke løst.
Hanne Aagaard - Tirsdag 19-09-2006 17:44

Der er alt for mange udfald på næsten alle tider af døgnet, dog mest sent på aftenen (arbejdes der da på udbedring?). Da jeg "skabte" mig og truede med at forlade firmaet, kunne en dygtig tekniker forbedre situationen, men kun i ca. 14 dage, så var der igen udfald med stigende hyppighed. Når man taler med naboer, har de det samme problem. Telefonen virker upåklagelig, men et afslag i prisen på IT-forbindelsen ville være på sin plads. Og så får man ikke så meget som en undskyldning eller et beklagende ord.
Ernst Svennesen - Tirsdag 19-09-2006 16:52

Mail modtaget tirsdag morgen 19. september, som svar på henvendelse:

Hej Ejgil.
Det er meget fint, at I registrerer de problemer, der åbenbart er hos jer med kvaliteten af fibernettet. Jeg sender med det samme din mail videre til Carsten Hansen, Flemming Lomholt og Henrik Jørgensen i Sydenergi, så de kan reagere på de indlæg, der er på hjemmesiden og sørge for information til jer i Mølby/Oksenvad.

v.h.

Simon Simonsen

Projektleder
Det Digitale Midtsønderjylland

Rødding Kommune
Østergade 28
6630 Rødding
mobil 2179 2230
simon_simonsen@midtlandsnet.dk
www.midtlandsnet.dk

Simon Simonsen - Tirsdag 19-09-2006 14:47

Mine erfaringer med Dansk Bredbånd er gode, jeg er selv kunde - dog i København.
Pr. definition er linien upåklageligt stabil - den holder sine lovede hastigheder på alle tider af døgnet, dog ikke til udenlandske websites, men det er jo forståeligt nok når man tænker på hvorledes Internettet er bygget op. Man får jo heller ikke reserveret to seperate motorvejsspor hele vejen til Madrid for sine danske afgiftspenge....

Med henblik på sikkerheden imellem brugerne(i københavn ihvertfald) er det kune lykkedes mig at opsnappe meget meget lidt af naboernes trafik, faktisk så lidt at man ikke kan identificere nogle af dem. Faktisk vil jeg sige at de har gjort et fantastisk stykke arbejde for at beskytte brugerne fra hindanden.... hvad angår sikkerheden på selve Internettet ja så er det jo op til én selv at beskytte sig.
Som udgangspunkt har Microsoft Windows Xp jo indbygget en firewall som at aktiveret ved installation af den meget udbredte Service Pack 2. Denne firewall type er absolut formidabel til internetbrug.

Telefonien virkede i perioder dog noget ustabilt - dette blev løst da jeg fik udskiftet min telefoni boks med en anden type, nemlig deres "fordeler boks" af mærket i3. Siden da har jeg kun haft de problemer med telefoni som har været annonceret på www.danskbredbaand.dk -> kundeservice/driftsstatus.

Jeg håber dette kunne spæde lidt til erfaringen med fiberløsninger, men det var dog trist med så mange negative udtalelser - er der virkeligt ingen solskins historier iblandt?

Må man håbe I har/får lige så gode erfaringer med Dansk bredbånds produkter.

Uffe Døygaard - Tirsdag 19-09-2006 14:45

Hej.
Jeg er i løbende kontakt med en tekniker ved Dansk Bredbånd. Jeg har vist ham denne debat som vi har kørende her på siden, så jo flere der vil skrive deres erfaringer her jo bedre.
Noter ned hvornår forbindelsen forsvinder, og hvad i gør for at få den op at køre igen, og bring det her under debatten.
Niels Hilker.

Niels Hilker - Tirsdag 19-09-2006 14:05

Jeg ved ikke om det er betryggende eller nærmest modsat at høre at andre har de samme problemer med stabiliteten, som jeg oplever.

Jeg er begyndt at notere, når forbindelsen står af. Her er mine optegnelser indtil dato:
16.08.2006: 22.30. Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr virker den igen.
29.08.2006: 22.10. Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr næste morgen virker den igen.
31.08.2006: 08:10: Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr virker den igen.
05.09.2006: 08:20: Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr virker den igen.
07.09.2006: 22.00. Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr virker den igen.
07.09.2006: 23.30. Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr virker den igen.
11.09.2006: 20:30 ca: Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr virker den igen.
12.09.2006: 08:20 ca.: Internetforbindelsen forsvandt pludselig. Efter genstart af alt udstyr virker den igen.

Umiddelbart kan det tyde på at der er ved kl. 8 og kl. 22 at problemerne opstår. Kan andre genkende dette ?

Som andre er jeg nødt til at genstarte alt udstyr for at få kontakt igen. Tilsyneladende er det dog kun forbindelsen til internettet, der ryger. Telefonforbindelsen fungerer fortsat.

Peter Horsbøll Møller - Mandag 18-09-2006 21:43

Jeg har haft internetforbindelsen siden 22. december 2005 (ingen IP-telefoni eller IP-tv). Den 12. januar 2006 om aftenen forsvandt forbindelsen, men efter en henvendelse til Sydvest Energi var den oppe at køre igen næste formiddag. Det har herefter kørt meget stabilt indtil sommerferien 2006. Fra dette tidspunkt oplever jeg 2-3 udfald hver aften. For at få genetableret forbindelsen er det nødvendigt at slukke for strømmen til fiberboksen. Så efter et par minutter kan man køre videre - men det er naturligvis meget generende og ikke acceptabelt at det fortsætter på denne måde.
Ellers har jeg kun oplevet, at forbindelsen har været helt væk ½ døgn for ca. 14 dage siden.

Ejgil Wind - Søndag 17-09-2006 21:06

Her kan jeg kun nikke genkendende til problemerne med internettet.
Der er udfald på nettet af 20-30 min. varighed. Dansk bredbånd ved ikke hvad de skal gøre ved det. Det sidste forslag var at fiberen skulle pudses..... Det har du dog ikke været og gøre endnu.
Telefonen har været død i perioder.
Jeg kan kun på det kraftigste anbefale at man har sin firewall opdateret og at den kører hele tiden.
Jeg får routet traffik ind til mig fra andre brugere på nettet og det kan DB heller ikke finde ud af hvorfor.
Når det er værst blokkerer firewallen 22 gang i minuttet.
Jeg kan kun sige at Dansk bredbånd er et utroligt useriøst foretagende.
Kan ikke anbefale det til nogen udover hastigheden.

Niels Hilker.

Niels Hilker - Søndag 17-09-2006 12:09

Jeg kan kun tilslutte mig, at hurtigheden bare er i orden hvad nettet angår. Dog falder den ud ind imellem.
Til gengæld har det ikke fungeret med telefonen . Sidst var den "død" i knap 14 dage, inden de fik det ordnet.
TV fungerer godt (Mølby Antenneforening).

Helle Lorenzen - Tirsdag 12-09-2006 20:22

I forlængelse af Mary Kjeldsens indlæg, vil jeg give denne kommentar med mht. fiber bredbånd: Da alt det her med fiber startede op i sin tid - hvor Mølby/Oksenvad var de første som skulle have det, hoppede vi der bor på "heden" naturligvis med på vognen og tilmeldte os i den tro at når der står Oksenvad - som vi jo hører til - så kommer vi også med i denne omgang. Men skæbnen ville bare at man stoppede med at grave kablet ned ved Vadstedvej 17 - max. 800 meter fra undertegnede. Vi har senere erfaret at vi skal vente på at få "vidunderet" når man begynder at grave fra Nustrupsiden ud over Slevad. Bare fra "Nustrupvejen" og om til Solwang er der ca. 2 km. Det hænger ikke rigtig sammen! I bund og grund må det være det man kalder bondefangeri at få kunderne til at hoppe på vognen og så ikke informere os "outlaws" omkring det. For vores del som driver virksomhed og for de andre naboer som driver store landbrug synes vi nok man må kunne gøre det på en mere professionel måde - vi hører jo dog stadig til Oksenvad!

Fam. Holm - Søndag 10-09-2006 09:34

Jeg har lige erfaret, at det varer 3-5 mdr. inden at vi i området Slevadvej, Stursbøl, Vadstedvej mm. ikke skal regne med bredbånd fra Sydvest Energi lige nu - de begynder tidligst at grave her ude om 3-4 mdr. Jeg ved ikke om det kan hjælpe, hvis vi er flere der lægger pres på dem?
Mary Kjeldsen - Fredag 08-09-2006 09:03

Jeg kan også meddele at det kører bare.... Rigtig dejligt
Inger Marie Regenbogen - Lørdag 28-01-2006 09:10

Hej.
Vi har nu haft fiber bredbånd igang 3 dage, og det virker bare. Vi har testet hastigheden og den holder hvad de (SVE) lovede. Vi har også en adsl forbindelse 512/512, og der kan man se en væsenlig forskel i hastighed, især når der er trafik på nettet. Vi har også fået IP telefoni, og det virker også upåklageligt. Alt i alt er det for os en kanon investering. Vi har også lige set de nye program pakker til TV, og det ser interesant ud. Vi ser hvad der sker. MVH. Peter og Bente Aagaard.

Peter Aagaard - Tirsdag 24-01-2006 23:09

Klippet fra: http://www.midtlandsnet.dk/
----NYHEDER----
23. januar 2006
På mødet i Styregruppen den 17. januar fik vi også en redegørelse fra Sydvest Energi vedrørende de problemer, der har været med at levere digitalt TV i fuld kvalitet. En væsentlig faktor er, om netværket fungerer optimalt fra København og helt ud til borgernes TV-apparat. Hvis der opstår den mindste forsinkelse et eller andet sted i netværkselektronikken undervejs, vil det øjeblikkeligt kunne ses ved at billederne hakker eller fryser. Sydvest Energi og Dansk Bredbånd har lovet, at problemerne bliver løst så hurtigt som muligt.

Fejlen kan også ligge i de netværk, som man har etableret i den enkelte husstand. Det kan man fx. prøve at undersøge ved at teste hastigheden på netværket. På IT- og Telestyrelsens hjemmeside kan man hente et gratis testprogram, TPTEST, som kan måle hastigheden på nettet:
http://www.internetkvalitetsguide.dk/StreamSpeed_Download.asp

---STATUS PÅ PROJEKTER - Januar 2006---
http://www.midtlandsnet.dk/nyhedsmappe/220106

Midtlandsnet - Mandag 23-01-2006 23:24

TEKNISKE PROBLEMER
Vi har haft nogle temmelig voldsomme tekniske problemer med indføringen af IP-TV i området, hvilket vi beklager dybt.
IP-TV startede op i ugen før jul og først i denne uge skulle de hastighedsmæssige problemer være løst.

Det har desværre givet en del af vores kunder en masse problemer, hvilket også har betydet at vores driftsvagt og Dansk Bredbånds tekniske support ikke har kunnet følge med - og dermed givet en lang reaktionstid på fejlrettelse.

Nu begynder det at køre igen, men der er stadig en "pukkel" af fejlretninger.

De tekniske problemer har bl.a. betydet, at man også har oplevet problemer med Internet-hastigheden og med IP-telefonien.

HASTIGHEDSMÅLING
Hvis du ønsker at måle hastigheden på din Internetforbindelse, så anbefaler Sydvest Energi værktøjet TPTEST fra IT- og Telestyrelsens hjemmeside.

Vær dog opmærksom på, at reduceret hastighed kan skyldes flere ting, f.eks. din router/firewall eller Windows.
Du kan måle den mest nøjagtige hastighed ved at sætte stikket direkte i vores box.
Men pas på sikkerheden - kontroller om du har en Firewall på pc'en.
[Red.: I Windows XP ses det under: Start --> Indstillinger --> Netværksforbindelser --> LAN forbindelse --> Højreklik og vælg Egenskaber --> Avanceret --> Windows Firewall --> Indstillinger --> Slået til]

NY PRISLISTE
Sydvest Energi udsender snart vedlagte prisliste, der er gældende pr. 1. december 2005.
Bestyrelsen for Sydvest Energi har besluttet, at etableringsprisen fremover er 3.950 kr. uden for SVE's el-forsyningsområde.
Den lave introduktionspris på 1.250 kr. gælder fremover kun inden for SVE's el-forsyningsområde.
[Red.: Bemærk at dele af Oksenvad får el fra Sydvest Energi - resten af området får fra ESS].

Indgåede kontrakter er ikke berørt af prisstigningen.
Har du ikke fået fremsendt din kontrakt fra 2005 med de oprindelige introduktionspriser, så er det sidste chance nu.

Carsten Hansen (Sydvest Energi) - Tirsdag 10-01-2006 21:52

Tilbage til debat emne oversigt